Partner serwisu
Biznes i przemysł

Airbus składa ofertę na samoloty dla LOT

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
15-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PAP/ Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Airbus składa ofertę na samoloty dla LOT
fot. Airbus
Airbus złożył ofertę na dostawę 84 samolotów regionalnych dla PLL LOT. Producent zaproponował A220 w wersjach 100 i 300. O pozyskanie zamówienia stara się także brazylijski Embraer, który oferuje samoloty z rodziny E2.

Polskie Linie lotnicze LOT jeszcze nie zdecydowały kto będzie dostawcą nowego samolotu do obsługi połączeń regionalnych. Gra toczy się między Embraerem i jego E2 oraz A220 produkowanym przez Airbusa. Ten ostatni właśnie oficjalnie poinformował o złożeniu oferty.

– Dotychczas nie zapadły żadne rozstrzygnięcia w kwestii wyboru samolotów floty regionalnej. Proces cały czas trwa. Decyzje w zakresie floty regionalnej zapadną w najbliższym czasie – mówił kilka dni temu Krzysztof Moczulski, rzecznik prasowy PLL LOT.

Airbus: Większy samolot lepszy przez CPK

– Nasza oferta dotyczy dwóch wersji samolotu A220-100 i 300 – powiedział cytowany przez PAP wiceprezes Airbusa Benoit de Saint-Exupery. Podczas wizyty w Warszawie szef koncernu miał przekonywać, że to jego produkt jest najlepszy dla przewoźnika, a samolot ma przed sobą dużą perspektywę rozwojową i będzie mógł być produkowany jeszcze przez co najmniej 20-30 lat.

– Wymiana floty ma nastąpić dość szybko, może się zacząć w 2026 lub 2027 r. i potrwać do 2030 r. Z tego co wiemy, LOT ma rozstrzygnąć przetarg i podjąć decyzję dość szybko, w ciągu kilku miesięcy. Im szybciej, tym lepiej dla przewoźnika – tłumaczył w rozmowie z PAP de Saint-Exupery. Podobnie jak miało to miejsca w ostatnich latach szef Airbusa podkreślał przewagi produkowanego przez jego firmę samolotu. Wśród nich wymieniał większy komfort dla pasażera i większą liczbę foteli, co ma oznaczać niższą o 8-9 proc. relacje kosztu mili na pasażera i dodatkowe zyski na poziomie wyższym o 2,5 mld w porównaniu do konkurencji.

– Uważamy, że jest to samolot odpowiadający na wszystkie oczekiwania LOT-u i bezpieczny jako inwestycja na przyszłość – mówił przedstawiciel Airbusa. Dodawał przy tym, że większy samolot lepiej wpisuje się w potrzeby LOT zwłaszcza w perspektywie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Embraer kusi LOT

Kilka dni temu w Warszawie Embraer przekonywał, że jego produkt będzie najlepszy dla narodowego przewoźnika. Zdaniem Embraera nawet w tak trudnych czasach przy wyborze dostawcy powinny być brane przede wszystkim osiągi samolotu. Embraer podkreśla także, że wybranie przez PLL LOT samolotów E2 będzie oznaczało zwiększenie obecności firmy w kraju i przełoży się na większą współpracę z lokalnymi podmiotami oraz doprowadzi do uczynienia z Polski regionalnego centrum doskonałości w zakresie obsługi samolotów tego typu. Podkreśla także, że E2 jest oszczędniejszy w eksploatacji niż jego konkurent.

Brazylijski producent zapowiedział także, że w Polce możliwe będzie uruchomienie linii montażu wojskowego samolotów transportowych KC-390, które oferowane są polskiemu wojsku.

– Wybierając Embraera Polska może stać się największym MRO dla E2 w Europie. W Polsce mogłyby powstawać także elementy kadłuba, prowadzone być konwersje E190 do frachtowców – podkreślał Francisco Gomes Neto, prezes zarządu Embraer.

O tym jak Airbus i Embraer oraz inni producenci radzili sobie w ubiegłym roku można piszemy szczegółowo w materiale pt. „Podsumowanie zamówień i dostaw samolotów w 2024”.

LOT rośnie i potrzebuje samolotów

Na decyzję PLL LOT o wyborze dostawcy 84 samolotów regionalnych czekamy już od kilku lat. Pod koniec ubiegłego roku w rozmowie z portalem Money.pl Dorota Dmuchowska, członek zarządu PLL LOT ds. operacyjnych, powiedziała, że powinna zostać ona podjęta w I kwartale tego roku.

Od tego czasu sytuacja w samym LOT się uspokoiła. Na stanowisko prezesa wrócił Michał Fijoł, a niewiele później spółka poinformowała o dobrych wynikach finansowych w roku 2024.

Co z flotą szerokokadłubową?

PLL LOT muszą przygotować się na otwarcie CPK. Do tego potrzebne będę nie tylko samoloty regionalne, ale przede wszystkim większa flota szerokokadłubowa, która pozwoli na zwiększenie ruchu tranzytowego na Lotnisku Chopina jeszcze przed otwarciem nowego hubu. Pod koniec roku Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury, mówił o tym, że LOT będzie potrzebował ok. 30 samolotów szerokokadłubowych.

Tutaj jednak napotykamy na dwa bardzo duże wyzwania: jednym z nich jest tempo i harmonogram rozbudowy Lotniska Chopina, który stoi ostatnio pod znakiem zapytania. Drugim zaś ograniczona dostępność floty samolotów szerokokadłubowych – PLL LOT nie pozyskał bowiem, wszystkich planowanych jeszcze kilka lat temu Dreamlinerów, a ostatnie dwa, które były nawet w barwach LOT ostatecznie trafiły do Lufthansy.

Flota LOT

Obecnie flota PLL LOT składa się z 86 samolotów: sześciu boeingów B737-800, 18 B737 MAX, ośmiu B787-8, siedmiu B787-9 Dreamliner (niestety 5 z nich obecnie nie wozi pasażerów) oraz 47 embraerów E-Jet: pięciu E170, 15 E175 (w tym dwa do dyspozycji rządu), ośmiu E190, 16 E195 oraz trzech E195-E2. LOT oczekuje na dostawę ośmiu boeingów 737 MAX 8.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

LOT może zwiększyć podaż do Rijadu

Pasażer i linie lotnicze

LOT może zwiększyć podaż do Rijadu

Mateusz Kieruzal 13 marca 2025

Embraer: E2 najlepsze dla LOT. Zyskać może polski przemysł

Biznes i przemysł

45. rocznica katastrofy Iła-62 Mikołaj Kopernik LOT-u

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Airbus: W lutym więcej dostaw niż zamówień

Biznes i przemysł

Airbus: W lutym więcej dostaw niż zamówień

Piotr Bożyk 08 marca 2025

Polska udziałowcem firmy Airbus? Duży wydatek i brak realnego wpływu

Biznes i przemysł

Wraca temat kupna udziałów firmy Airbus przez Polskę

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

LOT może zwiększyć podaż do Rijadu

Pasażer i linie lotnicze

LOT może zwiększyć podaż do Rijadu

Mateusz Kieruzal 13 marca 2025

Embraer: E2 najlepsze dla LOT. Zyskać może polski przemysł

Biznes i przemysł

45. rocznica katastrofy Iła-62 Mikołaj Kopernik LOT-u

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Airbus: W lutym więcej dostaw niż zamówień

Biznes i przemysł

Airbus: W lutym więcej dostaw niż zamówień

Piotr Bożyk 08 marca 2025

Polska udziałowcem firmy Airbus? Duży wydatek i brak realnego wpływu

Biznes i przemysł

Wraca temat kupna udziałów firmy Airbus przez Polskę

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5